Pengaruh Customer Value terhadap Brand Loyalty: Customer Satisfaction sebagai Variabel Intervening pada Produk Smartphone Samsung di Kota Sampit
Sari
This study aims to know the effect of customer value on brand loyalty with customer satisfaction as an intervening variable on Samsung smartphone products in Sampit city. This study uses a purposive sampling technique with 80 respondents in Samsung smartphone users. Data was collected through questionnaires and methods for data analysis performed using structural equation modeling (SEM). The result showed that: (1) the customer value has a positive effect on customer satisfaction, (2) the customer value has a positive effect on brand loyalty, and (3) customer satisfaction has no effect on brand loyalty, so it is concluded that customer satisfaction is not an intervening variable between customer value and brand loyalty.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Anderson, R. E., & Srinivasan, S. S. (2003). E-satisfaction and e-loyalty: acontingency framework. Psychology and Marketing, 20(2), 123-138.
Cronin, J. J., Brady, M. K., & Hult, G. T. M.(2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing, 76(2), 193-218.
Desrina, U. D. (2010). Analisis Pengaruh Customer Value Terhadap Customer Satisfaction dan Customer Loyalty pada Nasabah PT. Bank Tabungan Negara Cabang Medan Mall. Skripsi Fakultas Ekonomi,1-81.
Firmansyah, M. A. (2012). (28 Januari 2017; Pkl. 08:29 WIB). Nilai Pelanggan. https://anangfirmansyahblog.files.wordpress.com/2012/05/nilai-pelanggan.pdf, 6-10.
Green, S.B. (1991). How Many Subjects Does It Take To Do a Regression Analysis?. Multivariate Behavioral Research, 26, 499-510.
Kim, H.-W., Gupta, S., & Koh, J. (2011). Investigating The Intention to
Purchase Digital Item in Social Networking Communities: A Customer Value Perspective. Journal Information and Management 48(6), 228-234.
Koentjoro, E. M., & Subagio, H. (2013). Pengaruh Service Quality Terhadap Customer Satisfaction di Coffee Bean Galaxymall Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 1(2), 1-6.
Kotler, P. (2002). Marketing Management Millenium Edition (10 ed.). United States of America: Pearson Custom Publishing.
Kotler, P., & Susanto, A. (2000). Manajemen Pemasaran di Indonesia (1 ed.). Jakarta: Salemba Empat.
Kristanto, Jajat. (2003). Penggunaan Metode Wawancara Dalam Penggalian Nilai Pelanggan. Jurnal Ekonomi Perusahaan, Vol.10(2) Lin, C. H., Sher, P. J., & Shih, H. Y. (2005). Past progress and future directions inconceptualizing customer perceived value. International Journal of ServiceIndustry Management.
Mardikawati, W., & Farida, N. (2013). Pengaruh Nilai Pelanggan dan Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Pelanggan, Melalui Kepuasan
Pelanggan pada. Jurnal Administrasi Bisnis, 2(1), 64-75.
Palilati, A. (2007, Maret). Pengaruh Nilai Pelanggan, Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Perbankan di Sulawesi Selatan. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1), 73-81.
Pangihutan, D. J., & Achyar, A. (2013). Analisis Pengaruh Consumer Brand Identification Terhadap Loyalitas dan Advokasi Merek Studi Kasus Konsumen Hypermarket di Jakarta Bogor Depok Tanggerang dan Bekasi. Jurnal Program Studi S1 Reguler Manajemen Fakultas Ekonomi.
Putranto, S. (2015). Pengaruh Percieve Value Terhadap Loyalitas Konsumen dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Konsumen Waroeng Spesial Sambal Cabang Surakarta). Naskah Publikasi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhamadiyah Surakarta, 1-11.
Putri, A. (2008). Skripsi Pengaruh Brand Personality Terhadap Brand Loyalty Studi: Konsumen Produk Fashion Merek Zara di Jakarta, 39.
Samuel, H., & Foedjiawati. (2005). Pengaruh Kepuasan Konsumen Terhadap Kesetiaan Merek. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 7(1), 75.
Siwantara, I. W. (2011, November). Pengaruh Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan serta Kinerja Customer Relationship Management (Studi pada Halo Corporate PT.
Telkomsel Bali). Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 3(7), 150-161. Tama, A. W., & Untoro, W. (2016). Faktor-Faktor Pembentuk Loyalitas
Merek pada Pengguna Ponsel Smartfren. Jurnal Economia, 12(2), 97-
Widjojo, P. O. (2013). Pengaruh Persepsi Nilai Pelanggan dan Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen Hypermart Pakuwon Trade Center di Surabaya. Jurnal Manajemen Fakultas Bisnis Universitas Katolik Widya Mandala, 2(4), 1-5.
Wulan, A., EP, A., & Nurseto, S. (2014). Pengaruh Nilai Pelanggan dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Merek Melalui Kepercayaan Merek Sebagai Variabel Intervening Pada Notebook Toshiba (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Diponegoro Semarang). Journal of Social and Political Science, 1-10.
Yang, Z & Peterson, R.T. (2004). Customer Perceived Value, Satisfaction, and Loyalty: The Role of Switching Costs, Psychology, and Marketing, Vol.21, pp 799-822
Yeh, C.-H., Wang, Y.-S., & Yieh, K. (2015). Predicting Smartphone Brand Loyalty: Consumer Value and Consumer-Brand Identification Perspectives. International Journal of Information Management 36(2016), 245-257.
DOI: http://dx.doi.org/10.56589/keizai.v1i1.147
Keizai
Gedung Fakultas Bisnis, Universitas Darwan Ali, JL. Batu Berlian, No. 10, Sampit, Kabupaten Kotawaringin Timur, Provinsi Kalimantan Tengah, 74325

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

